Sportvoet

Richtlijn sportvoet

Zo’n 9,5 miljoen mensen in Nederland sporten minimaal één keer per week. De snelst groeiende sport is wandelen. Vlak daarna komen hardlopen en voetbal. Bij vrijwel alle takken van sport komt verplaatsing voort vanuit de voeten. Blessures kunnen worden opgelopen door slecht passend schoeisel, contact met andere sporters of de ondergrond waarop de sport wordt beoefend. Door pijn in je voeten kun je onnatuurlijk gaan lopen, waardoor de kans op blessures verder toeneemt. Het is daarom van belang dat je voeten in goede conditie zijn.

Wat kun jezelf doen?

  • Was je voeten het liefst zonder zeep en droog de voeten, vooral tussen de tenen, goed af.
  • Was je voeten meteen na het sporten, het liefst zonder zeep en droog de voeten, vooral tussen de tenen, goed af.
  • Smeer en masseer je voeten dagelijks in met FeetCare Sport & Workout voetcrème. Dit houdt je voethuid in goede conditie en je spieren soepel.
  • Gebruik een puimsteen voor hardnekkig eelt. Verwijder niet te veel eelt in één keer: eelt heeft ook een beschermende functie.
  • Goed passende kousen en schoenen helpen blaren te voorkomen. Het dragen van geschikte kousen en schoenen blijft gedurende het hele seizoen belangrijk.
  • Het is aan te raden je schoenen regelmatig te vervangen. Koop je sportschoenen in een sportspeciaalzaak, daar krijg je advies over het juiste materiaal en de juiste pasvorm.
  • Draag je sportschoenen alleen tijdens het sporten. Deze schoenen zijn niet voor normaal dagelijks gebruik.
  • Draag goed absorberende sokken die geschikt zijn voor jouw sport. Het liefst zonder naden en ze mogen niet knellen. Verschoon je sokken dagelijks.
  • Knip je teennagels regelmatig recht af, niet te kort. Voorkom dat je teennagels tegen de schoenneus stoten.
  • Met de 4 FeetCare voetoefeningen blijven je voeten soepel.

Meer informatie kun je vinden op de website van ProVoet en interessante sportieve tips op run.nl

De 4 voetspier-oefeningen van onze fysiotherapeut Vallerie Zijlstra maken jouw voetspieren sterker en zo voorkom je pijnlijke voeten

coördinatie en kracht

  1. Ga staan op je blote voeten.
  2. Rol je voeten af tot je op je hielen staat.
  3. Rol daarna terug tot je op je tenen staat.

stimulering van doorbloeding en ontspanning

  1. Ga op een stoel zitten.
  2. Rol de egelbal gedurende 30 seconden onder je hele hele voet en zet er lichte druk op.
  3. Na 5 seconden rust, doe je hetzelfde met je andere voet.

Tip: Als je de egelbal laat rollen tussen de binnenkant van je voeten zorgt dat voor een extra ontspannend effect.

kracht en coördinatie

  1. Ga op een stoel zitten.
  2. Leg een handdoek op een gladde vloer.
  3. Zet je voet op de handdoek met je hiel er net buiten.
  4. Trek de uitgevouwen handdoek met je tenen onder je voet.
  5. Na 5 seconden rust herhaal je deze oefening.

coördinatie en balans

  1. Probeer 30 seconden op 1 blote voet te staan.
  2. Na 5 seconden rust, doe je hetzelfde met je andere voet.
  3. Je kunt de oefening zwaarder maken door met je lichaam te bewegen of je ogen dicht te doen.
Deze oefeningen mag je meerdere malen herhalen. Het effect van de oefeningen mag je voelen, maar het mag niet pijnlijk zijn.

Na deze oefeningen je voeten royaal inmasseren met FeetCare voetcrème. Druk goed met duimen en vingers op alle delen van je voet totdat de crème volledig is ingetrokken. Laat vervolgens je voeten uitrusten door ze op een verhoging te leggen.